Khamis, 2 Ogos 2007

Siri 1: Tawaran Jawatan Editor di Utusan Malaysia

Tawaran jawatan editor di Utusan Malaysia khas untuk wartawan atau editor-editor di Berita Harian, Bernama, Star, New Straits Times dan mana-mana penerbitan lain.


Jawatan Editor Yang Akan Dikosongkan:

1. Pengarang Sukan
2. Pengarang Utusan Online
3. Pengarang Hiburan

Kesemua editor-editor tersebut kini sedang dalam proses untuk ditendang ke jawatan baru Pengarang Prosesan - jadi kami memerlukan wartawan-wartawan dan editor-editor dari penerbiatan lain bagi mengisi jawatan-jawatan yang akan dikosongkan nanti.

Tidakkah anda mahu menjadi seperti Othman Mohamad - Penolong Ketua Pengarang (1) (dulunya merupakan bekas Pengarang di Bernama di Watan (yang telah berkubur)) ; Marhaini Kamaruddin - Pengarang Berita (dulunya wartawan Berita Harian); Mustapa Kamal Basri - Pengarang Ekonomi ( dulunya wartawan dan bekas Ketua Biro Bernama dan Star); dan ramai lagi contoh-contoh wartawan dari Bernama, Berita Harian, Star, New Straits Times dan penerbitan lain berjaya menjadi editor-editor di Utusan Malaysia.

Kami tidak boleh mengambil Penolong Pengarang, Ketua-Ketua Biro, wartawan-wartawan Utusan Malaysia menjadi editor tersebut kerana mereka semua macam lembu -dicucuk hidung dan hanya tahu buat kerja.

Jika anda berminat sila hubungi KP (Ketua Pengembala) Datuk Khalid Mohd atau TKP (Timbalan Ketua Pengembala) Aziz Ishak ditalian 03-92217055 untuk ditemuduga - jangan bimbang anda pasti akan diterima menjawat jawatan tersebut - walaupun anda sebelum ini melakukan banyak kesalahan dan banyak kena saman (ikut contoh Othman, Marhaini dan Mustapa - berlambak kesalahan dilakukan paling menyayat hati story-story muka depan) - ini peluang terbaik - minta segera - jangan tunggu lama-lama.

24 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tidak kurang hebatnya dengan rombakan @ kenaikan pangkat dulu dengan yang terbaru ini. Kecoh satu Malaya dengan fasa II rombakan dalam HQ editorial hari ini. Di bawah ini analisa yang telah diaudit oleh auditor berlesen mengenai perkembangan terbaru ini:

1. Kalau pelantikan dulu ikut senarai nama diserahkan seorang bos (baru naik jadi bos besar) yang juga Presiden Kelab Golf Utusan, pelantikan semalam nampaknya berbeza. Ada juga baiknya blog pak nujum ni sebab nampaknya bos baca blog ni dan dah mula ambil kira prestasi kerja orang untuk dinaikkan pangkat. Percaya atau tidak bos mamak tu memang baca blogspot ni? Memang dia baca. Buktinya, kali ini tiada seorang pun ahli KGU yang naik pangkat; cuma yang naik ialah ahli kelab kantin... kira ok lah beb. Tahniah kepada semua yang naik pangkat; Mus (Pengarang Ekonomi); Khairudin (Pen. Pengarang Ekonomi); Normala (Pengarang Prosesan); Rosmah Dain (Pen. Pengarang Prosesan); Nazeri Nong Samah (Pengarang Prosesan); Johardy (ANE); Fauzi (Ketua Biro Sarawak); Siti (Ketua Meja Keluarga); Maheran (Penolong Ketua Meja Keluarga); Borhan (ANE); Rozilan (ANE); Hamden (Ketua Meja Kota) dan Hairulazim (Pemangku Ketua Biro PP). Bagi saya mereka semua memang dah buat kerja, mereka buktikan tak payah masuk KGU pun mereka boleh buat kerja dengan baik. Orang2 baik dan rajin kerja macam Kamil, Samsor, Zul Jalil dan Rozaman tersisih dalam rombakan dulu sebab masa tu mungkin bos mamak dengar cakap Presiden KGU yang calonkan ahli kelab PGU, sekarang dia dengar cakap orang lain yang lagi realistik. Yang saya tak boleh jawab ialah apa jadi dengan Zaharuddin, sampai bila dia nak kena freeze kat JB? Kenapa zalim sangat hukum orang macam tu sekali hanya kerana kesalahan tak nak pi Jakarta. Dia pun manusia, ada anak bini... pikirlah sikit.


2. Pesanan kepada kawan2 peminat blogspot ni, janganlah attack personal atau peribadi kawan2 lain, siap sebut nama lagi. Tak elok. Kalau tak suka seseorang, jumpa dan slow talk. Sekarang apa kita perjuangkan ialah "keadilan sejagat" di Utusan melibatkan perubahan midah di kalangan bos-bos besaq terutama mamak seorang tu. So, lain kali janganlah perang dengan kawan2 sendiri. Kalau dah terdesak nak sangat pulun, tulislah dengan berhemah dan tak payah sebut nama. Macam mana pun, kepada kepimpinan kami dalam NUJ, anda semua mesti juga lakukan sesuatu jika ada pendedahan dibuat dalam blog ini termasuk dakwaan skandal dan sebagainya, cari bukti dan ambil tindakan, itupun kalau betul. Sama ada mereka jadi pasangan di dalam atau di luar office, itu tak boleh dibiarkan lebih-lebih lagi kalau ada bukti bos beromen dalam kereta dengan anak buah dan perempuan tu pula dapat layanan istimewa walaupun kerja tak seberapa.

3. Nak jawab lah sikit soalan daripada seseorang dalam blog ini yang nak tahu kenapa hanya yusri saja yang berhenti. Saya yakin yang tulis ni ialah bos-bos dari KGU yang makan cili terasa pedas cerita dulu. Dia saja provok kita, apa dia ingat Utusan ni dia punya ke tak bagi kita kerja sini? Kita protes sebab bos-bos tak adil bukan sebab tak suka kerja Utusan. Tak payahlah provok. Kalau betul ada 9 atau 10 orang nak berhenti, biarlah dia orang resign. Yang terbaru, dengarnya memanh sah dua orang bertaraf ANE termasuk seorang Ketua Biro dah hantar notis berhenti kerja! Siapa mereka, carilah sendiri beb!

4. Kepada bos mamak kalau baca blog ni, ambil lah iktibar, insaflah, taubatlah....tanya diri sendiri kenapa ramai yang berhenti.... khabarnya semua berhenti kerana anda. Ia bermula dengan Zul Bakar, Kamal Zailani, kemudian Asuki, Azam Shairi, Sharil Kadir, Nordin Jonid, Izwar, Yusri dan lagi, dan lagi,dan lagi....

5. Kepada pemilik blok, cantek awak tapis dulu.... teruskan hayat blog ini, tapi jangan ketat sangat.

Tanpa Nama berkata...

Ini ke wajah sebenar Utusan?? Banyak polemik dalaman yang begitu sukar dirungkai atau disuarakan secara terang-terangan. Padanlah masa aku ditukarkan ke Kelantan dulu aku dah rasa semacam???

Dahulu niat aku join Utusan adalah atas dasar, inilah akhbar Melayu (maaf bukan mamak) yang banyak berjuang untuk kebebasan negara dari imperialis2 barat (imperialis turut membawa maksud; mereka yang bukan asal keturunannya dari bumi bertuah Melayu!)

Kononnya aku juga ingin menjadi sebahagian daripada pejuang-pejuang (wartawan2 pembela agama, bangsa dan negara)yang tidak gentar dengan senjata mata pena mereka.

Alahai sayang seribu kali sayang, perjuangan ku disekat dek kerana keseronokan ku berkhidmat di Utusan-KL (5 bulan) dimusnahkan tanpa belas kasihan dan pertimbangan.

Namun,aku gagahkan diri ke Kelantan selama dua bulan dalam keterpaksaan dan kecelaruan. Awal tahun ini (Februari) aku terpaksa membunuh minat ku (resign) dalam bidang ini atau aku akan jadi `biul' di Kelantan.

Syukur sekarang aku kembali gagah dan bersemangat seperti dahulu sungguhpun aku bukan lagi dalam bidang kewartawanan sebaliknya bidang PR.

-Selamat maju jaya sahabat2 seperjuangan Utusan yang ku kenali secara rapat atau langsung tidak pernah bertegur dek kerana segan dan hormat kepada mereka.

Tanpa Nama berkata...

Benarlah teori Pak Nujum. Nampak gaya KP memang berhajat menukar Pengarang Sukan dan mencari penganti. Tetapi masalahnya reporter-reporter kat Meja Sukan sendiri tidak berminat untuk membina karier di Utusan dan menolak semua tawaran naik pangkat tanpa alasan munasabah.

Tanpa Nama berkata...

Utk maklumat pak nujum, Zaharudin tidak dihukum, malahan diberi kenaikan gaji lagi apabila ditukarkan ke JB. Tak caya, tanya dia. - KP

Tanpa Nama berkata...

pak nujum,

kalau ikut rupa,mak dan kawan-kawan nyah yang lain tak dak peluanglah naik pangkat kat utusan ni khannnnn!.

wanita sejati pun ditolak tepi, nyah mcm mak lagi azab ler nampaknya!

so nizam kringg, din, diva la diva, yusman dan kawan-kawan lain mari ikut mak, kita resign ramai-ramai.

jadi mak andam dan juru mekap artis lagi bagus nyah!!!!!

Tanpa Nama berkata...

pak nujum,

betapa brutal dan ganasnya posting baru anda!!!! lebih ganas dan zalim dari keganasan dan kezaliman israel di palestin! layak menerima anugerah kajai lah!

ada kebenarannya. tapi mamak botak tu buat ape kat dalam bilik? dialah perencana segala-galanya!!!!

Tanpa Nama berkata...

pak nujum,

im back!

so gamal, khalid saad and fatimah hassan. bersedialah untuk NAIK PANGKAT!!!!

Tanpa Nama berkata...

pak nujum,

kamu silaplah analisa tu. sekarang ni mereka yang baru dinaikkan pangkat memanglah bukan ahli KGU.

Lepas-lepas ni, kenalah dipaksa jadi ahli. kalau tak alamatnya `satu semester' jelah jadi ane!

Tanpa Nama berkata...

pn,

bro, aku ingat nak mohonlah 3 jawatan terakhir yang tinggal tu!

tapi aku ada stpm je, boleh ke? lagipun aku gemok, hodoh, tak gebu. boleh main pingpong kat surau je, tak pandai main g**f. boleh ke?

Tanpa Nama berkata...

pak, pak,

interview tu buat kat mana? kat kelab kantin ke kat kelab golf utusan?

Tanpa Nama berkata...

akioneo,


kalau takat baru kerja 5 bulan kat utusan nak komen, awak diam jelah. cap jari tak kering lagi!

kalau krn kena tukar, ko resign dari utusan, tak payah cakap ler.

ngko tak dak semangat dan jiwa utusanlah.eloklah ko jadi pr je!

bro, duduk utusan ni kalau tak kena tukar state tak ruggedlah!..ko ni tak tahan lasaklah. sapa pilih ko masuk utusan aku tak tahulah!

apa masalah dengan kelantan?. interesting what! story politik kat sana lagi havoc. awek cun-cun, silap-silap boleh buat bini per!

kalau nak jadi versatil, kenalah rasa kerja kat state baru ko faham apa tu wartawan sebenar.

ni bila kena tukor je terus resign, wartawan jenis apa ko ni.....!!!!

Tanpa Nama berkata...

pak nujum,

takkan 3 jawatan tu je? aku nak tambah sikit.

4)pengarang mingguan malaysia
5)pengarang pendidikan
6)pengarang agama
7)ketua pusat maklumat
8)pengurus jabatan pengarang
9)pengerusi surau utusan
10)pengerusi badan keluarga csl
11)presiden nuj-um
12)operator kantin
13)gerai eei
14)gerai makcik depan
15) balai pak guard

Tanpa Nama berkata...

Patut la section Ekonomi Utusan macam hampehhh..

Section ekonomi utusan sama macam general news ho ho ho.. aku ingat paling teruk & huduh di kalangan surat khabaq malaysia. buat malu melayu semelesia.

kalau ikut ranking nak banding surat khabaq mesia:

1. The Star - macam bumi ngan matahari.

2. No Such Thing (NST -BT)

3. Suratkhabaq cina (aku tak tau baca tapi tengok gambaq aku tau depa lagi jauh baguih)

4. Berita `HAIRAN' - aku ingat surat khabaq ni dah improved banyak dia punya bisnes section (tepuk tangan sikit).

5. Harian `the suratkhabaq jamban' METRO - ha ha ha aku rasa Metro punya bisnes section 2-3 kali lebih baguih daripada utusan lah.

6. ni dia baru utusan punya ranking. (kalau ada lagi suratkhabaw lain maka lagi bawah la kot)

Tolong habaq kat Editor Ekonomi hangpa, jangan la dok main cerita general - buat malu kat kuching saja la.

Buat la analisis ekonomi ka, saham ka, kewangan ka sikit.

Hangpa jangan ingat orang melayu bodo tak baca ekonomi sebab hangpa tu sendiri yang bodo.

Tanpa Nama berkata...

pak nujum,

betullah cakap kamu. bos-bos memang baca blog hangat ni.
tengok! ketua pengembala dah bagi komen pasal pertukaran zaharuddin ke johor.

nak tambah sikit. memanglah zaharuddin naik gaji, tapi orang lain yang lebih junior NAIK,NAIK, NAIK,NAIK,NAIK,NAIK,NAIK,NAIK GAJI dan NAIK,NAIK,NAIK,NAIK,NAIK,NAIK,NAIK PANGKAT!!!!!!

hah ketua pengembala, tolong jawab pulak pasal reshuffle baru-baru ni, kenapa ahli KGU yang selalu habiskan masa di Kelab Kantin dan si cantik putih gebu baik punya overtake yang senior2 lain yang jauuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhhh lebih bagusssssssssss!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

pak nujum,


aku dengar beberapa senior reporter nama bermula dengan ``huruf ke-18'' dlm abjd nak blah, betul ke???

atau diakah salah seorang yang pak nujum mention di atas???

Tanpa Nama berkata...

sdr nujum,

section ekonomi mcm hampehhhhh????apa tidaknya kapitan dulu duk asyik mendulang emas je, lupa nak jaga!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

abg nujum,

mak dan kawan-kawan nyah yang lain sangat-sangat simpati dengan apa yang menimpa kawan-kawan mak yang semuanya hensem-hensem nyah!

mak paling simpati pada wanita-wanita suci mcm kak mala, kat ti kan mereka buat kerja elok dah, kenapa nak ditukar-tukarkan lagi.

mak dan tak tahu apa nak jadi dengan utusan ni nyah!

patut tak mak dan kawan-kawan nyah yang lain resign je! tapi mak tak tau nak pergi mana! takkan karier mak berakhir dengan mak andam dan jurumekap artis je nyah. ohhhhhhhh peleassssssssse!

Tanpa Nama berkata...

dengar crita budak ex-bt anak didik hardev kaur/jomo masuk situ, kesian. malaysian reserve offer dia tak nak masuk, rupanya masuk geng mamak, dah tak nak join geng singh kat malaysian reserve.

Tanpa Nama berkata...

Ada org suka kulit...
Ada org suka isinya...peeeewittttt

Unknown berkata...

kepala_butuh_hang,

Aku juga berhak untuk bersuara! Jangan kerana aku baru beberapa bulan join utusan aku langsung diketepikan untuk tidak memperkatakan apa yang hak. Memang dari segi pengalaman aku cetek tetapi aku banyak belajar daripadanya.

Aku akui dari segi lain aku memang lemah. Tetapi harus diingat ada berjuta-juta ilmu di dunia ni yang orang lain belum tentu mengetahuinya dan menguasainya.

Malah, mungkin juga ada diantara kita disini jauh lebih cetek ilmunya. Memang benar isu-isu Kelantan menarik tetapi aku punya matlamat dan perancangan sendiri untuk dicapai.

Kalau hanya mengharapkan daily assignment baik tak payah. Jangan menilai orang melulu tanpa berbincang dan bertanya perihak sebenarnya. Siapa tahu? tepuk dada tanya hati dan jawab sendiri!

Kalaulah benar aku ni tak dak semangat dan jiwa Utusan aku taklah melanggan Utusan setiap hari! Ini yang menasihat ni ntah betul ka tak?? Kalau dah berumur dan matang, kenapa kurang bermoral? Sekolah sampai SPM je ke? Anak buah akupun malu nak cakap macam tuh!

** Hati2 dengan penggunaan pengenalan diri yang tidak bersopan dan senonoh. Inikah yang dikatakan berpengalaman dan perlu dicontohi? Baik tak payah nasihat. Nasihat dan perbetulkan diri sendiri dulu...!

Tanpa Nama berkata...

akioneo,

aku simpati kat ko yg bercakap ntahhapahapantah... lebih baik ko diam je sbb apa yg ko cakap pnjg lebar tu backfired ko sebenarnya... my 2cents

Tanpa Nama berkata...

Nyah Jambu... Untuk makluman ko, mak ngan kengkawan mak semua dah dapat offer tinggi melangit tau. Mak pose manje je terus dapat offer. Tak payah nak romen-romen dengan staf sendiri. Mak nak bagi tau kat kau ni nyah... ada senior2 kat atas tu pun nampak keras tapi nyah juga... mak malas nak cakap tapi mak dapat tahu ada senior2 yang selalu sms anak-anak ikan terutama budak baru ajak kuar. Jangan kau tak percaya nyah. Yer lah... kau mungkin nyah yang dah kertu (tua). Yang pasti anak ikan yg dimaksudkan tu dah nak naik pangkat dah. Opss... mak takut cerita ni dapat kat kring2. Nyah... mak lupa nak tanya... siti jarum tu nyah juga ke. Berdarah mak kena jarum dia.

Tanpa Nama berkata...

nyah, mak nak tau sgt sapa bos-bos kat atas yg duk mancing anak ikan tu! bos no satu ke ?

kalau dia tu mak tak caya sgt! dia tu kan suka yang gebu dan jambu mcm mak ni, (tapi auwwww mak plastik je nyah, bukan wanita tulen, wanita sejati mcm wanita hari ini dlm majalah wanita tu!)

azab kalau kenang kepalsuan dlm diri ini nyah!

Tanpa Nama berkata...

Keep up the good work.